اخبار کل سازمان

سامانه موقعیت یابی آنی شهرداری تمامی مناطق پنج گانه را پوشش می دهد/ بهبود کارایی عملیات نقشه‌برداری با استفاده از RTK

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه:

سامانه موقعیت یابی آنی شهرداری تمامی مناطق پنج گانه را پوشش می دهد/ بهبود کارایی عملیات نقشه‌برداری با استفاده از RTK

نویسنده: روابط عمومی/پنجشنبه, 04 دی,1399/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
1/0
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه گفت:
در سال 1398 اقدام به راه اندازی سامانه موقعیت یابی آنی ارومیه (سما) کرده ایم که مناطق 5 گانه شهری با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۴۸ کیلومتر مربع را کاملا تحت پوشش خود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه؛یاسر اسدپور با اشاره به سامانه موقعیت یابی آنی گفت: ایجاد یک سیستم تعیین موقعیت سریع و دقیق در جهت تسهیل مدیریت شهری و سرویس دهی هرچه بهتر به شهروندان امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: در راستای این امر بسیاری از کشورها، شبکه ای از ایستگاههای مختصات دار در سطح ملی یا منطقه ای پیاده سازی کرده اند که به گیرنده های ماهواره ای و سیستم های ارتباطی مخابراتی مجهز است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه اظهار کرد: این شبکه به صورت 24 ساعته اطلاعات را ثبت می کند و امکان استفاده کاربران را در هر ساعت از شبانه روز از این شبکه ها مقدور می سازد.

اسدپور با اشاره به کاربرد وسیع سامانه مذکور بیان کرد: تعیین موقعیت آنی از قبیل تولید و به روزرسانی نقشه های موضوعی، ناوبری اتوماتیک، ، کاداستر و ... شهرداری ارومیه را بر آن داشت تا همانند همه شهرهای کشورهای پیشرفته، برای دستیابی به چنین سامانه ای برنامه ریزی های لازم را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه به عنوان متولی ایجاد زیرساختهای اطلاعات مکانی در شهرداری ارومیه است، گفت: در سال 1398 اقدام به راه اندازی سامانه موقعیت یابی آنی ارومیه (سما) کرده ایم که مناطق 5 گانه شهری با مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۴۸ کیلومتر مربع را کاملا تحت پوشش خود دارد.

اسدپور با اشاره به طراحی این سامانه تصریح کرد: ایستگاه مرجع سامانه موقعیت یابی آنی ارومیه به گونه ای طراحی شده است که مناطق پنج گانه شهر ارومیه را با دقت مسطحاتی بهتر از 2 سانتی متر و دقت ارتفاعی کمتر از 4 سانتی متر پوشش دهند و اين دقت در پوشش خارجی ايستگاه ها تا شعاع 20 كيلومتر نيز قابل حصول است.

وی با اشاره به RTK و با بیان اینکه استفاده از RTK به بهبود کارایی عملیات نقشه‌برداری نیز کمک شایانی می کند، گفت: بهره‌مندی از امکانات این‌گونه سامانه‌ها، نقشه‌برداران را از وجود ایستگاه‌های مرجع بی‌نیاز می‌کند و دیگر لازم نیست نگران یافتن ایستگاهی با موقعیت معلوم باشند، علاوه بر این سامانه موقعیت‌یابی آنی ارومیه با برخورداری از زیرساخت GPRS به‌جای رادیو و ارسال تصحیحات به این روش، محدودیت‌های فاصله تا ایستگاه مرجع را نیز از میان برداشته و کافی است کاربر مشخصات سامانه را در گیرنده خود تنظیم کرده و با استفاده از یک سیم‌کارت، تصحیحات تعیین موقعیت را به‌صورت آنی از این سامانه دریافت کند.

اسدپور ادامه داد: بدین ترتیب علاوه بر امکان تعیین موقعیت آنی با دقت سانتیمتری (RTK) یا دسی‌متری (DGPS)، صرفه‌جویی در زمان، هزینه و نیروی انسانی نیز برای کاربران فراهم شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه خاطرنشان کرد: قلمرو کاربرد این سامانه در حوزه نقشه‌برداری علاوه بر تولید اطلاعات نقشه‌های پایه مانند اندازه‌گیری نقاط کنترل عکس‌های هوایی در فتوگرامتری، کنترل محاسبات مثلث‌بندی، کنترل روند تبدیل، به روزرسانی نقشه‌های تولید شده، محاسبه مساحات، طول‌ها و زوایا، برداشت پروفیل‌های طولی و ایجاد نقاط مبدأ است.

تعداد نمایش ها (1213)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان