اخبار کل سازمان

عدم اشتراک دیتا و اطلاعات اصلی ترین مشکل عدم توفیق سیاست های شهر هوشمند/ پیشنهادات کمیسیون فناوری اطلاعات کلانشهرها در دستور کار  شورای عالی فناوری اطلاعات کشور قرار می گیرد

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه مطرح کرد:

عدم اشتراک دیتا و اطلاعات اصلی ترین مشکل عدم توفیق سیاست های شهر هوشمند/ پیشنهادات کمیسیون فناوری اطلاعات کلانشهرها در دستور کار شورای عالی فناوری اطلاعات کشور قرار می گیرد

نویسنده: reza shokri/شنبه, 27 دی,1399/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه؛ جلسه مدیران فناوری اطلاعات شهرداری های کلانشهرهای کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور باقری اصل دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور و همچنین رییس کارگروه تعامل پذیری الکترونیکی شورای عالی فضای مجازی تشکیل یافت.

یاسر اسدپور با توجه به این نشست مجازی و ضرورت تشکیل آن گفت:  این جلسه درراستای مشکلاتی که شهرداری ها دارند و با توجه به اینکه شهرداری ها به سمت شهرداری هوشمند حرکت می کنند و حول محور مباحث شهر هوشمند  تشکیل شد.

وی افزود: تبادلات ما علاوه اینکه باید در داخل شهرداری ها الکترونیکی باشد، باید به صورت ارتباط با سایر ادارات مختلف نیز برقرار باشد تا شهروندان خدمات به راحتی و در همان لحظه دریافت کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه اظهار کرد: دلیل دعوت دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور نیز انتقال مشکلات مربوط به این حوزه بود.

اسدپور با بیان موضوعات عمده ای که مطرح شد، ادامه داد:  استاندارد یکپارچه تبادل داده در سطح کشور وجود نداشته و همچنین  یک خلا در دستورالعمل ها و قانون داریم که در این نشست مطرح شد تا تدوین استاندارد یکپارچه تبادل داده  صورت گیرد .

وی عنوان کرد: این استاندارد مشخص خواهد کرد که دستگاه ها در چه راستایی  اطلاعات بدهند و برای هر موضوعی  دستگاه ها با بهانه محرمانه بودن اطلاعات، نیازی به اخذ مجوز از تهران نداشته و بتوانند به راحتی همکاری کنند.

اسدپور تصریح کرد: بحث بعدی شفاف سازی و ایجاد شناسنامه ی داده بود که  سطوح محرمانگی آن ها تعریف شده باشد تا شهرداری ها بتوانند از آن استفاده کنند، به عنوان مثال یک شهروند بین شهرداری،  اداره ثبت اسناد و نظام مهندسی ساختمان چندین بار رفت و آمد می کند و  اگر این چهارچوبها تعریف و ابلاغ شود ،  دستگاه های اداری می توانند این ارتباط را بین خودشان ایجاد و دیتاهایشان را به اشتراک بگذارند و نیازی به رفت و آمد شهروندان نباشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه با اشاره به مشکلات حوزه شهر هوشمند گفت: مشکل اصلی عدم توفیق شهر هوشمند،  عدم اشتراک دیتا و  اطلاعات است چرا که امروزه اطلاعات نقش اصلی و اساسی ایفا می کند و بعضا شهروندان به خاطر یک سامانه احراز هویتی که قابلیت اتصال به شهرداری ها را دارد مجبور به مراجعه به سطح شهر و تهیه کپی از مدارک هستند در حالی که می توان با استفاده از سامانه و وارد کردن کد ملی به صورت اتوماتیک و آنلاین اقدامات لازم به انجام برسد.

اسدپور بیان کرد: در این نشست روش هایی جهت اشتراک گزاری داده مطرح شد که مورد تایید دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و رییس کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک قرار گرفت و مقرر شد در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی پیشنهادات کمیسیون فناوری اطلاعات کلانشهرهای کشور مصوب و ابلاغ شود که یک گام پرشتاب و رو به جلو خواهد بود تا شهرداری ها بتوانند خدمات در شان شهروندان داده و تردد بین دستگاهی را کاهش و رضایت ارباب رجوع را به دست بیاورند.

وی عنوان کرد: در این جلسه در باره سرویس هایی همچون سرویس لوکیشن محل تماس شهروندان، سرویس شاهکار و  سرویس معاینه فنی برای شناسایی و توقیف خودروهای بدون معاینه برای جلوگیری از ترددشان و آلودگی هوا بحث و تبادل نظر شد.

اسدپور با اشاره به سرویس لوکیشن محل تماس با آتش نشانی تشریح کرد: در خصوص دریافت سرویس لوکیشن آتش نشانی لازم به ذکر است که با استفاده از آن در تماس با آتش نشانی دیگر نیاز به پرسیدن آدرس نخواهد بود و اهمیت و ضرورت ویژه آن در برخی موارد که امکان دریافت صحیح آدرس از سوی شهروندان نیست و یا مثلا کودکی تماس گرفته و نمی تواند آدرس را بیان کند مشخص می شود.

به گفته اسدپور بحث تاسیسات شهری در زمان مدیریت بحران  نیز یکی از حوزه هایی است که جز مشکلات بوده و ضرورت زیادی دارد تا هماهنگی بیشتری به عمل آید، از این رو پیگیر این بحث  از طریق شورای عالی فناوری اطلاعات کشور هستیم تا تصمیم گیری شود.

وی افرود: بعضا جزئیات تاسیسات شهری را شرکتهای خدمات رسان در اختیار شهرداری ها نمیگذارند تا شهرداری بداند وقتی مجوزی صادر می شود در چه عمقی چه تاسیساتی وجود دا

رد و  وقتی در مکانی مشکلی بوجود می آید تاسیسات در چه عمقی است چرا که شهرداری ها لازم است پیش بینی های لازمه را بکنند تا در زمان بحران در آن منطقه دچار مشکلات جدی  نشوند.

رییس سازمان فناروی اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه تاکید کرد: به صورت کلی مباحث مطرح شده در این راستا بود تا بتوان تعامل بین شهرداری های کلانشهرها و دستگاههای مربوطه و شرکت های خدمات رسان را ایجاد و از طریق تهران به آنها ابلاغ شود تا خود به صورت محلی این اختیار را داشته باشند که در سطح شهری  و استانی با شهرداری ها همکاری کرده و نیازی به اخذ مجوز از مرکز را نداشته باشند.

شایان ذکر است شورای عالی فناوری اطلاعات کشور بالاترین شورای حوزه فناوری در سطح کشور است که ریاست آن را رییس جمهور برعهده دارد و اعضایی از حوزه های مختلف دولت و سایر نهادها دارد.

تعداد نمایش ها (1044)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان