اخبار فناوری IT

کیفیت زندگی شهروندان با حرکت به سمت شهر هوشمند ارتقاء می یابد

کیفیت زندگی شهروندان با حرکت به سمت شهر هوشمند ارتقاء می یابد

نویسنده: پشتیبانی/جمعه, 12 مهر,1398/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارومیه؛ محمد فرجود در پاسخ به این پرسش برای حرکت به سمت شهر هوشمند نیازمند چه ساز و کاری هستیم، بیان کرد: مهم‌ترین سازو این است که تمامی ذینفعان را در ساختاری متمرکز، درگیر چالشها، نیازمندی‌ها و فرصت‌های همکاری در قالب مدل‌های مشارکت عمومی و خصوصی کرد و این تعاملات را به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه در کشور مدیریت شهری یکپارچه وجوو ندارد و شهرداریها ‌در کشور مثل سایر دنیا به صورت مدیریت شهری واحد و محلی اداره نمی‌شوند، بیان کرد :  شهرداری تهران سعی کرده است که در قالب برنامه «تهران هوشمند» نقش هماهنگی را برای خود تعریف کند  به‌ ویژه برای مسائل و موضوعاتی که حاصل همین عدم یکپارچگی مدیریت شهری است.

به گفته فرجود سعی بر این است که با تعامل در قالب‌ها و مدل‌های مختلف تجاری و انجام هماهنگی‌ها فقدان قانونی در این حوزه را حل و فصل کرد و از سویی فناوری‌های ICT سنگ بنای شهر هوشمند است و این موضوع مشخصاً در بدنه ICT کشور و با راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش می‌رود و با امضای تفاهم‌نامه خوبی در این حوزه، سعی می‌کنیم گام اول را برای استقرار رگولاتوری مشارکتی که به نسل پنجم از تنظیم مقررات در حوزه ICT موسوم است را پیاده سازی کنیم که گامی جدی در حرکت به سمت شهر هوشمند است.

وی گفت:  شهرهوشمند يك مفهوم نسبي است يعني نمي‌توان به‌طور مطلق گفت كه يك شهر هوشمند است يا خير و براساس تعاريف و شاخص‌هاي جهاني، هريك از شهرها رتبه‌اي را از شهر هوشمند دريافت مي‌كنند كه بر اين اساس مي‌توان گفت شهر تهران در حال حاضر جايگاه بالايي ندارد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران با بیان اینکه مهم‌ ترین نتیجه شهرهوشمند باید ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باشد، اظهار کرد: ویژگی مثبتی که سازمان فاوا در مجموعه شهرداری تهران دارد این است که تمرکز آن بر فعالیت‌ های آی تی محور و در واقع مرکز ثقل اقدامات شهرداری در این حوزه است.

وی اجرای سامانه «تهران من» با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ، آزاد سازی خدمات داده محور، ایجاد سامانه شفافیت و پارک هوشمند حاشیه ای از جمله اقدامات شهرداری تهران در حوزه شهر هوشمند است.

فرجود عنوان کرد:  یکی از چالش‌های مدیریت شهری، مسائل اقتصادی و مالی شهرداری است و این روزها مشکلات بسیاری برای تأمین منابع درآمدی پایدار وجود دارد و تلاش ما این است که از تراکم فروشی و منابع ناپایدار جدا شده و به تامین درآمدهای پایدار برسیم.  

وی گفت:  اولین مشخصه شهر هوشمند این است که می‌تواند بسیاری از هزینه‌های اداره شهر را کاهش دهد که در کنار آن فرصت‌های شهر هوشمند در حوزه کسب‌وکار هم بسیار قابل توجه است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران بیان کرد:  وقتی درباره شهر هوشمند صحبت می‌کنیم در واقع داریم درباره شهر داده محور حرف می ‌زنیم و قلب شهر هوشمند، داده‌ها هستند که تجزیه و تحلیل و بهره برداری هوشمندانه از داده به ما کمک می‌کند که بتوان جریان‌های درآمدی جدیدی خلق کرد و تولید ثروت را تحقق بخشید.

وی گفت:  تلاش ما در این حوزه درآمدزایی از پروژه‌های برنامه تهران هوشمند است و  پیش نویس دوم این برنامه هم آماده است و در قالب «شورای راهبری تهران هوشمند» دنبال می‌شود.

تعداد نمایش ها (1386)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان