اخبار کل سازمان

فناوری اطلاعات موجب افزایش تاب آوری شهری می شود / فیبرنوری و دکل های مخابراتی منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها

رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارومیه:

فناوری اطلاعات موجب افزایش تاب آوری شهری می شود / فیبرنوری و دکل های مخابراتی منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها

نویسنده: reza shokri/پنجشنبه, 27 آذر,1399/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه صبح امروز جلسه کمیسیون فاوای کلانشهرها با حضور دبیرکل مجمع کلانشهرهای کشور و دبیر کمیسیون فاوای کلانشهرها و  اعضا کمیسیون فاوای کلانشهرها با حضور نمایندگان 18 شهرداری به صورت ویدیوکنفرانس تشکیل شد.
 در این جلسه  مقرر شد سازمان های فاوا کلانشهرها نقش اصلی در بحث های تصمیم گیری شهرداری ها  ازجمله‌ بحث های دولت الکترونیک و شهر هوشمند ایفا کنند.
همچنین قرار بر این شد دبیرکل مجمع کلانشهرهای کشور نتایج و تصمیم گیری ها در جلسات کمیسیون فناوری اطلاعات را  به صورت گزارش در  جلسه آینده شهرداران کشور ارائه کرده و تصمیم گیری هایی در این سطح  گرفته شود که شهرداری ها از آن بهره مند شوند.

 ضرورت همکاری تمامی ادارات در تبادل دیتا جهت رفاه حال شهروندان
در این ویدیوکنفرانس یاسر اسدپور با اشاره به بحث قانون یکپارچه سازی تبادل داده و اطلاعات ملی گفت: در جهت ارائه خدمات بیشتر به مردم دچار یکسری مشکلات در سطح کشوری  هستیم که ارگان های مختلف، تبادل و اشتراک دیتا نمی کنند و با  مطرح کردن مباحث امنیتی تعامل بین سازمانی ایجاد نمی شود.
وی با بیان اینکه نیازمند قانونی مصوب در مجلس هستیم تا بخش اعظمی از مشکلات رفع شود، ادامه داد: شهرداری ها نیازمند هماهنگی تبادل اطلاعات دیتا با اداراتی همچون ثبت اسناد، راه و شهرسازی و حوزه هایی که مرتبط با خدمات الکترونیکی  است تا شهروندان از آن بهره مند و از تردد غیرضروری بین ادارات جلوگیری شود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه با بیان اینکه در این خصوص ما در کمیته فاوا کلانشهرها از مدتی قبل فعالیت داریم که موجب تعامل دوسویه با دولت شده است، اظهار کرد:  اخیرا نمایندگان مجلس قانون یکپارچه سازی تبادل اطلاعات دیتا را با ۵۵  رای به هیئت رئیسه تقدیم کرده اند و  پیشنهاد شهرداری ارومیه  این بود که بتوانیم با کمیسیون مربوطه مجلس ارتباط داشته و از طریق نمایندگان مجلس نقش شهرداری ها را در این موضوع پررنگ کرده  و سازمان های فاوای شهرداری های کشور جزء کمیسیون تبادل داده و اطلاعات ملی  کشور شوند .
اسدپور افزود:  این موضوع می تواند مشکل چندین ساله شهرداری های کشوری  را در خصوص اشتراک و تبادل  دیتا و ارائه سرویس بهتر به شهروندان را حل کند.
 فناوری اطلاعات به تاب آوری شهری کمک می کند
وی با اشاره به مقوله تاب آوری شهری در حوزه فناوری اطلاعات گفت: به عنوان مثال در بحث  تاب آوری  شهری فناوری های اطلاعات و سازمان های فناوری اطلاعات کمک کردند تا در شهر در موقعیت های بحران همچون کرونا تاب آوری  بالا رود و امسال در ایام کرونا  ۱۱ درصد تاب آوری تهران بالا رفته و حوزه فناوری اطلاعات با فراهم کردن بسترهایی مانند خدمات غیر حضوری، کسب و کارهای آنلاین، وبینارها و ایجاد بستری برای دور کاری و آموزش آنلاین نقش اساسی داشته است.

اسدپور تصریح کرد: درمورد موضوع سامانه ملی عوارض خوردو و شهر هوشمند و اینکه سازمان های فاوا چقدر می توانند در حوزه حمل و نقل، شهر هوشمند و آبیاری فضای سبز شهری کمک کنند نیز از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این ویدیوکنفرانس بود. 
•  لزوم همکاری اپراتورها برای پرداخت حق و حقوق شهرداری
وی با اشاره به بحث  مهم درآمدزایی از بستر فیبر نوری گفت: با توجه به کمیته مشترکی که در جلسه قبل با سازمان تنظیم مقررات تشکیل شد، نماینده سازمان تنظیم مقررات در این کمیته معرفی و بحث درآمدزایی از فیبر در جلسات بعد به طور مستقیم با  این سازمان برگزار خواهد شد که امیدواریم با هماهنگی های این سازمان در سطح کشوری، مشکل شهرداری ها در حوزه درآمدزایی از فیبرنوری حل شود.
اسدپور در خصوص بحث دکل های مخابراتی نیز  بیان کرد: برخی اپراتورها حق و حقوق شهرداری را پرداخت نمی کنند و این موضوع قرار شد با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات مورد بررسی قرار گرفته تا وصول درآمدهای شهرداری مدنظر قرار بگیرد و اپراتورهای دیگر هم همکاری لازم را در این زمینه  با شهرداری ها انجام دهند.
وی با بیان اینکه شهرداری ها می توانند علاوه بر دکل ها از کافو ها و باکس هایی که در محیط شهری و معابر عمومی وجود دارد با ارائه مجوز درآمد کسب کنند، گفت: فضای محیط شهری در اختیار و با مسئولیت شهرداری است و شهرداری ها از کافوی که شرکت های مخابرات در آن نصب می کنند باید مبالغی اخذ کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری با بیان اینکه در کل کشور  تمامی سازمان های فاوا درآمد مستقلی نداشته و خدماتی که به مجموعه می دهند از طریق یارانه ای است که

از شهرداری ها می گیرند و  خدمات ارائه می دهند، تصریح کرد:  فیبر نوری  و دکل نقاط مشترکی است که شهرداری ها در آن هم خدمت ارائه می دهند و هم  به دنبال درآمد زایی هستند.
•  ضرورت رفع انحصار اپلیکیشن های پرداخت
اسدپور با اشاره به پرداخت یکپارچه شهری  یادآور شد: باید بدون ایجاد انحصار در تمامی اپلیکیشن های پرداختی از جمله آپ،سکه،تاپ و ... شهرداری ها در سطح ملی بستری ایجاد کنند تا شهروندان بتوانند تمامی اپلیکشن های پرداختی که هست از آن پرداختی های خود را انجام دهد اما کیف پول متعلق به شهرداری ها باشد.

وی اضافه کرد:  در این زمینه اخیرا  شهرداری تهران قدم هایی برداشته و سایر شهرداری ها هم مصوب کردند که با جزئیات در اختیار سایر شهرهای دیگر  قرار گیرد تا در سطح ملی هم هر شهروند به هر شهری که برود بتواند عملیات پرداخت خود را انجام دهد.
•  تقویت سازمان های فناوری اطلاعات در کانون توجه مجمع کلانشهرهای کشور
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه حجم و اهمیت کاری حوزه فناوری اطلاعات در ایام شیوع کرونا چندین برابر شده است، خاطرنشان کرد:  دبیر مجمع کلانشهرهای کشور نیز تأکید کرد  که در کنار سایر قسمت های خدمات رسانی که نقش مهمی در ایام کرونا ایفا کردند ، فاوای کلانشهرها  پرکارتر از سایر مجموعه های شهرداری ها، سرویس هایی متناسب و ضروری برای بهره مندی مردم ارائه داند که جای تقدیر و تشکر دارد.
اسدپور تصریح کرد: در سیاست های مجمع کلانشهرهای کشور تقویت سازمانهای فناوری اطلاعات در تمامی زمینه ها مورد توجه ویژه قرار گرفته و از این رو هم نقش سازمانها در مجمع کلانشهرها پر رنگ شده و هم از لحاظ منابع انسانی و مباحث تخصصی جز حوزه هایی مطرح شده که باید تقویت شود.
وی یادآور شد: در راستای تقویت حوزه فناوری اطلاعات شهرداری ها حتی در برنامه قرار داده ایم که با مقامات ارشد کشوری جلساتی برگزار و این موضوع را مطرح کنیم تا در سالهای آینده نقش فناوری اطلاعات در شهرداری ها پررنگ شده و بتوانند به طور حداکثری سرویس های یکپارچه و غیرحضوری به شهروندان را ارائه دهند

تعداد نمایش ها (1120)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان