معرفی سازمان
این سازمان به منظور توسعه و ساماندهی استفاده از فناوری اطلاعات در بین شهرداری مرکزی ارومیه و مناطق و سازمانهای تابعه و ایجاد بستر لازم بمنظور پیاده سازی اتوماسیون و استفاده از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری در ارائه خدمات روزمره با کیفیت و سرعت بیشتر به شهروندان در سال 1385 تاسیس و فعالیت جدی خود را در سال 1386 آغاز نموده است. با عنایت به مشکلاتی که امروزه شهروندان و شهرداری ها با آنها مواجه می باشند، فناوری اطلاعات که مبتنی بر سرعت و دقت می باشد تنها گزینه ای است که می تواند کمبود نیروی انسانی و همچنین افزایش روزافزون تقاضای خدماتی را که از نهادهای خدمات رسان مطالبه می شود، جبران نماید.تدوین سیاست های این سازمان بر اساس انتخاب سه هدف عمده ذیل صورت گرفته است و در تمام جهت گیری ها در تلاش هستیم تا به این سه هدف که قطعا در راستای تحقق دولت الکترونیک بوده و همگام با سیاستهای کلی دولت می باشد، دست یابیم.
بعنوان اولین هدف درتلاش هستیم تا رایانه به عنوان یک ابزار کار بر روی میز کار کارکنان شهرداری قرار گیرد.
انتخاب این هدف بدین معناست که بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری بگونه ای فراهم گردند که طیف های مختلف کارکنان شهرداری برای انجام کارهای روزمره خود بگونه ای از رایانه استفاده نمایند و در این راستا با تدوین برنامه های لازم برای شهرداری و واحدهای تابعه در یک زمانبندی 1 الی 2 ساله به پیش می رویم
در دومین هدف به دنبال استقرار مکانیزمهایی هستیم تا با استفاده از آنها ضمن ایجاد محتوی های دیجیتالی، گردش اطلاعات بین واحدها و توابع شهرداری و سازمانهای تابعه و همچنین تمام نهادهایی که به نحوی با شهرداری در ارتباط هستند بصورت الکترونیکی صورت گیرد.
تحقق این هدف علاوه بر ایجاد سرعت بسیار بالا در تبادل اطلاعات و آگاهی آنی سازمانها از نقطه نظرات و مکاتبات یکدیگر و به اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی که در تصمیم گیری های سازمانی بسیار مفید و باارزش می باشد، نسبت به تسریع در حل مشکلات مردم تاثیرگذار بوده و با کاهش تردد بین سازمانها در مواردی نظیر ترافیک، مصرف سوخت، کاهش نیروی انسانی، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، جلوه های دیگری از مزایای استفاده از فناوری اطلاعات را آشکار می سازد. برای تحقق این هدف بازه ای 2 الی 3 ساله از یک زمانبندی 5 ساله را در نظر گرفته ایم
در سومین هدف و به جهت نزدیک شدن به مفهوم شهروند، شهر و شهرداری الکترونیک، در تلاش خواهیم بود تا بگونه ای بستر سازی نماییم که با استفاده از فناوری اطلاعات، خدمات مورد تقاضای شهروندان از طرق ممکنه و با حداقل نیاز به حضور فیزیکی شهروند و با ایجاد فضاهای مجازی پاسخ داده شود.
در راستای دست یابی به این هدف، فرآیندهای روزمره شهرداری با ایجاد فرم های الکترونیکی (EFORM) از روش های دریافت مجازی نظیر اینترنت، پیام کوتاه، تلفن گویا و ... در اختیار شهروندان قرار گرفته، اطلاعات ارسالی آنان دریافت، خدمات مورد تقاضا بررسی و پاسخ لازم جهت استفاده شهروند از همان کانالهای ارتباطی در اختیارشان قرار می گیرد. تحقق این اهداف در آخرین مراحل زمانبندی 5 ساله مورد انتظار خواهد بود.
این سازمان بااهداف تدوین واجرای برنامه های مدرن IT کلیه سازمانها ومناطق تابعه شهرداری ارومیه وهمچنین بستر سازی جهت استفاده از نرم افزارهای به روز دنیا جهت رفاه حال همشهریان مراجعه کننده به شهرداری وهمچنین جمع آوری آمار وعملکرد واحد های زیر مجموعه شهرداری جهت ارائه گزارش کلی به شهردار محترم تشکیل شده است.