اخبار فناوری IT

محقق تلسکوپ رادیویی چین: سیگنالی از تمدن‌های فرازمینی دریافت نکرده‌ایم

محقق تلسکوپ رادیویی چین: سیگنالی از تمدن‌های فرازمینی دریافت نکرده‌ایم

نویسنده: reza shokri/یکشنبه, 29 خرداد,1401/دسته ها: اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
5/0

هفته گذشته یک خبرگزاری وابسته به دولت چین اعلام کرد که بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به «چشم آسمان» سیگنال عجیبی دریافت کرده که ممکن است مربوط به حیات فرازمینی باشد. اما حالا یکی از پژوهشگران این پروژه اعلام کرده که سیگنال یاد شده بر اثر تداخلات رادیویی بشر به وجود آمده و ارتباطی به حیات فرازمینی ندارد.

خبرگزاری CNET برای رفع ابهام به سراغ «ژانگ تونگ-جیه» یعنی همان کسی رفته که خبرگزاری Science and Technology Daily مطلب قبلی را با استناد به گفته‌های او منتشر کرده بود. ژانگ تونگ-جیه به عنوان یکی از اعضای پروژه‌ جستجو به دنبال حیات هوشمند (SETI) با چشم آسمان شناخته می‌شود. او می‌گوید: «این سیگنال‌ها بر اثر تداخل رادیویی به وجود آمده‌اند. تمام سیگنال‌هایی که تاکنون توسط محققان SETI شناسایی شده‌اند، توسط تمدن خود ما به وجود آمده‌اند، نه یک تمدن دیگر.»

تلسکوپ رادیویی چین فوق‌العاده حساس است

تلسکوپ رادیویی کروی با دهانه 500 متری (FAST) که با نام چشم آسمان شناخته می‌شود، با حساسیت بسیار بالا سیگنال‌های رادیویی را از نقاط مختلف آسمان دریافت می‌کند. از این تلسکوپ برای اهداف SETI استفاده می‌شود. «دنی پرایس»، محقق SETI از دانشگاه کورتین که البته در پروژه FAST نقشی نداشته، می‌گوید چون چشم آسمان بسیار حساس است، سیگنال‌های زیادی را از منابع مختلف دریافت می‌کند و مستعد تداخل رادیویی است.

پرایس می‌گوید مردم باید در مواجه با اخبار مربوط به تمدن‌های بیگانه ضمن حفظ هیجان خود، هوشیار باشند. البته ژانگ تونگ-جیه در همان مطلب اولیه خبرگزاری Science and Technology Daily که بعدا از وب‌سایت آن‌ها حذف شد، گفته بود که احتمال بروز تداخل رادیویی در این مورد بسیار بالاست.

مشکل این‌جاست که سیگنال‌های رادیویی بسیاری از زمین منتشر می‌شوند و اجتناب از همه آن‌ها کار دشواری است. «دن ورتهایمر» از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی می‌گوید: «مشکل اصلی، به‌خصوص در این مورد، این است که ما به دنبال سیگنال‌های فرازمینی هستیم اما آن‌چه مقابل ما قرار می‌گیرد مقدار زیادی سیگنال زمینی است. این سیگنال‌ها بسیار ضعیف هستند، اما گیرنده‌های کرایوژنیک تلسکوپ فوق‌العاده حساسند و می‌توانند سیگنال گوشی‌های همراه، تلویزیون‌ها، رادارها و ماهواره‌ها را دریافت کنند و هر روز بر تعداد ماهواره‌های آسمان افزوده می‌شود.»

تعداد نمایش ها (413)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان