اخبار فناوری IT

کشف بیش از 100 سیارک جدید با استفاده از الگوریتم تازه دانشمندان

کشف بیش از 100 سیارک جدید با استفاده از الگوریتم تازه دانشمندان

نویسنده: reza shokri/پنجشنبه, 19 خرداد,1401/دسته ها: اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

طبق بیانیه‌ای از بنیاد B612 که حامی مالی این پروژه و سایر تحقیقات و فناوری‌های مرتبط با نقشه‌نگاری و جهت‌یابی در منظومه خورشیدی است، الگوریتم مذکور جهت شناسایی یک سیارک جدید و محاسبه خط سیر آن، نقاط نوری موجود در تصاویر مختلف ثبت شده از آسمان که با مدار سیارک‌ها همخوانی دارند را به یکدیگر متصل می‌کند.

همچنین به گفته «اد لو»، فضانورد بازنشسته و رئیس اجرایی موسسه استروید که بخشی از برنامه بنیاد B612 نیز به شمار می‌رود، اجرای الگوریتم THOR روی پلتفرم ADAM به هر تلسکوپ دارای بایگانی امکان می‌دهد تا به یک ابزار برای جستجوی سیارک‌های جدید تبدیل شود.

بدین ترتیب پروژه مذکور نه تنها با استفاده از یک قدرت محاسباتی عظیم تلسکوپ‌های موجود را برای انجام کشفیات بیشتر آماده می‌کند، بلکه می‌تواند سیارک‌های پنهان مانده در تصاویر تاریخی ثبت شده از آسمان را هم شناسایی کند.

لازم به ذکر است که 104 سیارک تازه کشف شده این طرح نیز از داده‌های تاریخی NOIRLab به دست آمده که دربرگیرنده 68 میلیارد رصد انجام شده بین سال‌های 2012 تا 2019 توسط «رصدخانه ملی نجوم آپتیکال» بوده‌اند.

داده‌های مذکور ابتدا توسط الگوریتم THOR اجرا شده روی پلتفرم ADAM مورد بررسی قرار گرفتند، فرایندی که توان پردازشی آن توسط گوگل کلود تامین می‌شود، پس از شناسایی نیز وارد مرحله کنونی می‌شویم که سیارک‌های کشف شده در نوبت تایید «مرکز بین‌المللی بررسی ریز سیاره‌ها» قرار دارند.

در پایان باید گفت که این تحقیقات و الگوریتم THOR دریچه‌ای تازه به شناخت ما از نحوه شکل‌گیری سیارات منظومه خورشیدی باز کرده‌اند و این مطالعات در آینده قرار است به سوالات بسیاری در این حوزه پاسخ دهند.

تعداد نمایش ها (480)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان