آخرین اخبار

اشتراک اطلاعات در سطح ملی از ضروریات ایجاد شهرهای هوشمند در سطح کشور/ ظرفیت کمیسیون فناوری اطلاعات در اختیار کلانشهرها برای حل مشکلات و رساندن صدای آنها به مسئولان کشوری است

اشتراک اطلاعات در سطح ملی از ضروریات ایجاد شهرهای هوشمند در سطح کشور/ ظرفیت کمیسیون فناوری اطلاعات در اختیار کلانشهرها برای حل مشکلات و رساندن صدای آنها به مسئولان کشوری است

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند کلانشهرهای کشور عنوان کرد:

نویسنده: reza shokri/پنجشنبه, 01 اردیبهشت,1401/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، هفدهمین جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند کلانشهرهای کشور با حضور ریاست و اعضا این کمیسیون به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست تخصصی و مجازی مواردی همچون ارائه گزارش توسط رؤسای کمیته ها، همفکری و اعلام نظر در خصوص نامه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با موضوع تهیه بانک اطلاعات سامانه های مورد استفاده در شهرداری ها و  همفکری و اعلام نظر در خصوص نامه مجمع شهرداران کلانشهرها با موضوع راه اندازی سامانه ملی عوارض خودرو (سمیع) به بحث تبادل نظر گذاشته شد.

در این جلسه که اولین از ابتدای سال 1401 بود، رییس فاوا شهرداری تهران به عنوان رییس کمیته هوشمندسازی در خصوص نرم افزارهایی که در شهرداری تهران و مشهد ارائه شده بود به بحث پرداخته و ارائه گزارشی در خصوص فعالیت های این کمیته ارائه داد.

در این جلسه همچنین فاوای شهرداری تبریز به عنوان رییس کمیته خدمات نرم افزاری و سرویس های شهروندی در خصوص نرم افزار خودرو و انتخاب این نرم افزار، فاوای شهرداری مشهد به عنوان رییس کمیته زیرساخت، شبکه و امنیت اطلاعات در خصوص زیرساخت و امنیت اطلاعات، فاوای شهرداری قزوین به عنوان رییس کمیته درآمد و مشارکت های پایدار در خصوص درآمدهای پایدار به ارائه گزارش پرداختند.

در ادامه نشست تخصصی، به بحث و گفتگو در خصوص چالش ها و مسائل موجود در فاوای کلانشهرها پرداخته شد.

یاسر اسدپور در این جلسه با آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضرین و در حضور روسای کمیته های تخصصی اظهار کرد: انتظار داریم  کمیته ها سرفصل های فعالیت های خود را مشخص کنند تا با برنامه ریزی بهتر و هدفمندتر حرکت کنیم و کمیته ها به موضوعات تخصصی وارد و پیشنهاداتی برای کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند ارائه دهند تا ضمن جمع بندی در مجمع کلانشهرهای کشور طرح شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت کمیسیون فناوری اطلاعات در اختیار فاوای کلانشهرها برای حل مشکلات این حوزه و رساندن صدای آنها به مسئولان کشوری است، ادامه داد: در موضوعاتی که نیاز به ارتباط با سایر دستگاهها است نیز از ظرفیت دبیرخانه کلانشهرها می توان بهره برد تا یکسری مشکلات راه حل خود را پیدا کنند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند کلانشهرهای کشور گفت: با توجه به نبود مدیریت یکپارچه شهری در خصوص پیشبرد اهداف در برخی حوزه های هوشمندسازی نیاز به همکاری و تعامل با سایر دستگاهها هستیم و نباید به شهرداری ها اکتفا کرد.

اسدپور تصریح کرد: در جلسات کمیته هوشمندسازی این موارد در نظر گرفته شود که مدیریت شهری و شوراها می توانند در برخی مسائل تصمیم گیری کنند و یکسری موارد نیز توسط سایر مجموعه های خارج از مدیریت شهری باید تصمیم گیری شود و در این کمیته راهکار ارائه دهند.

وی افزود: بدون تعامل و همراهی سایر دستگاهها در پیاده سازی سیاست های شهر هوشمند و هوشمندسازی با مشکل مواجه خواهیم شد، به طور مثال در بحث مجوزهای حفاری ضروری است بین شرکت های خدمات رسان و شهرداری ها هماهنگی کامل وجود داشته باشد.

اسدپور عنوان کرد: بایستی از ظرفیت سایر دستگاهها و شرکت ها برای تقویت هوشمندسازی داخلی شهرداری ها بهره برد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه اظهار کرد: کمیته هوشمندسازی می تواند در راستای اصلاح ساختارها پیشنهادات خود را به کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند ارائه دهد تا از طریق دبیرخانه مجمع کلانشهرهای کشور از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور پیگیری و به نتیجه رسانده شود و قطعاً با اراده و همگرایی مدیران فاوا کلانشهرها اینچنین خواهد شد.

اسدپور با انتقاد از اینکه تاکنون شاهد وحدت رویه در کلانشهرها در حوزه موضوعات زیرساخت فناوری اطلاعات اعم از فیبرنوری و دکل های مخابراتی نبوده ایم، یادآور شد: مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور می توانند در این خصوص وحدت رویه اجرایی را تصمیم گیری کرده و یک شیوه نامه در این راستا پیش بینی کنند.

به گفته وی مباحث امنیت اطلاعات امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و امنیت شبکه و زیرساخت های سایبری اهمیت دوچندان یافته است و هم افزایی در این راستا بسیار ضروری است چرا که وجود مشکل  در بحث دیتا و مباحث امنیت اطلاعات برای شهرها می توانند مشکلات عدیده ای را به وجود آورند و در این راستا چالش ها احصا و حساسیت زدایی در خصوص  بعضی موضوعات باید انجام گیرد.

اسدپور پیشنهاد برگزاری جلسه با مجمع شهرداران کلانشهرها برای مطرح کردن موضوعات حوزه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند را داد و افزود: باید اهمیت موضوعات از سوی کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند بیان شود.

وی از ابلاغ بخشنامه ای از سوی سازمان امور استخدامی کشور مبنی بر ایجاد کمیته امنیت اطلاعات خبر داد و تصریح کرد: در این بخشنامه بر تشکیل چنین کمیته ای به ریاست شهرداران کلانشهرها و دبیری روسای سازمان فاواها تأکید شده است.

اسدپور اظهار کرد: در کمیته درآمد پایدار ضروری است به یک وحدت رویه در خصوص مسائل درآمدزایی فاوای کلانشهرها برسیم و با استفاده از کارشناسان حقوقی مباحث مطرح شده، هرچه سریعتر از لحاظ حقوقی بررسی و آینده نگری لازم اتخاذ شود تا با مشکلات قانونی روبرو نشویم.

وی کمیته نرم افزار را یکی از مهمترین کمیته های کلانشهرها عنوان کرد و یادآور شد: در بحث عوارض خودرو در کوتاهترین زمان ممکن با دیتابیس ناجا ارتباط لازم برقرار شود و در این راستا رایزنی هایی با این مجموعه انجام گیرد چرا که صحبت از شهر هوشمند می شود بدون اشتراک اطلاعات در سطح ملی امکانپذیر نخواهد شد و بایستی با راهکارها و رایزنی هایی در سطح ملی اشتراک اطلاعات از سوی تمامی مجموعه های مرتبط را شاهد باشیم.

اسدپور اشتراک اطلاعات بین مجموعه های مختلف را موجب آسایش و راحتی شهروندان کسب رضایتمندی آنان دانست.

وی افزود: ضروری است بر روی مسائل توسعه ای در حوزه ایجاد شهر هوشمند تمرکز کرد و برخی موارد و موانع موجود طی رایزنی ها هرچه سریعتر رفع شوند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداری های کلانشهرهای کشور بر کسب گواهی افتا در نرم افزارها و توصیه حراست بر کسب این گواهی تأکید و خاطرنشان کرد: بایستی هماهنگی با مجموعه افتا داشته باشیم و سعی کنیم آنها هم تسهیل در امور داشته باشند تا به نقطه ای برسیم که  همکاری ها شکل گرفته و وقفه ای در کارها را شاهد نباشیم.

تعداد نمایش ها (621)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان