آخرین اخبار

اپراتورهای تلفن همراه برای نصب دکل های مخابراتی ملزم به اخذ مجوز از شهرداری هستند/ ارومیه در اولویت راه اندازی اینترنت 5G

اپراتورهای تلفن همراه برای نصب دکل های مخابراتی ملزم به اخذ مجوز از شهرداری هستند/ ارومیه در اولویت راه اندازی اینترنت 5G

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه:

نویسنده: reza shokri/پنجشنبه, 06 آذر,1399/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

در جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات کلانشهرهای کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، مواردی همچون اعطا اختیارات به سازمان فاوا شهرداری ها برای واگذاری فیبر نوری  به سایر FCP ها و همچنین ضرورت اخذ مجوز از شهرداری ها توسط سایر ارگانها در رابطه با ایجاد و استفاده از فیبر نوری  بررسی و تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، جلسه کمیسیون فناوری اطلاعات کلانشهرهای کشور با حضور معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.

این جلسه در حوزه زیرساخت های فیبر نوری و درآمدی که شهرداری ها از این طریق می توانند بهره مند شوند برگزار شد و عمده مبحث مورد بررسی توسط شهرداری ها فیبر نوری بود. فیبری که شهرداری ها ایجاد کرده و می  توانند با همراهی سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور برای خود درآمدزایی کنند.

چون تمامی قوانین مرتبط با فیبر نوری، دکل و مباحث مخابراتی در کل کشور زیر نظر سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور است به همین خاطر این جلسه با ریاست این سازمان به صورت مشورتی و ویدیوکنفرانس برگزار و اختیاراتی به سازمان فاوا شهرداری ها اعطا شد تا فیبر نوری را به دیگر FCPها واگذار کنند. 

در این جلسه مصوب شد کار گروه مشترکی بین فاوای کلانشهرها و سازمان تنظیم مقررات کشور به ریاست معاون وزیر فناوری اطلاعات ایجاد و به صورت مستمر جلسات این کارگروه تشکیل شود.

یاسر اسدپور با اشاره به این ویدیوکنفرانس و نتایج حاصل از آن و با اشاره به واگذاری فیبر نوری به  FCP ها تشریح کرد: اخیراً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت هایی را معرفی کرده که سبب ایجاد انحصار در این خصوص شده بود و در این جلسه موافقت شد که رفع انحصار به عمل آید.


وی افزود: بعضا قوانینی وجود دارد که برای شهرداری ها محدودیت هایی به وجود آورده و سازمان تنظیم مقررات رادیویی موافقت کرد هرگونه ایجاد بستر فیبر نوری در محدوده شهر با هماهنگی شهرداری های کشور باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه اظهار کرد: در رابطه با فیبر نوری در شهرها رقابت هایی بین مخابرات و شهرداری ها به وجود می آید و از این رو ضروری است سازمان مقررات رادیویی بستری برای همگرایی بین این دو مجموعه با هدف ارائه سرویس بهتر به مردم  فراهم کرده تا این دو، هم راستا حرکت کنند.

اسدپور با اشاره به امکان استفاده از فیبر نوری اختصاصی شهرداری ارومیه نیز گفت: بستر فیبر نوری شهرداری ارومیه و سایر کلانشهرها می تواند با تایید سازمان مقررات رادیویی در اختیار سایر FCP ها قرار گیرد تا در بستر فیبر نوری شهرداری شرکت های FCP که مورد تایید هستند بتوانند سرویس های اینترنت پرسرعت با تکنولوژی روز دنیا ارائه کنند.


وی تصریح کرد: به گفته سازمان تنظیم مقررات  رادیویی کشور شهرهایی که بستر زیرساختی لازم را ایجاد کرده باشند در اولویت راه اندازی اینترنت 5G هستند و  شهر ارومیه هم با  بستر فیبر نوری که توسط شهرداری ایجاد شده در جرگه این شهرها قرار دارد.

اسدپور با اشاره به دکل های مخابراتی نیز اظهار کرد: تمامی مباحث حوزه دکل از جمله عوارض بهای خدمات و صدور مجوز که در شورا تصویب شده بود توسط سازمان فاوای شهرداری ها صادر شود مورد تایید سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار گرفت.

وی ادامه داد: از این پس باید تمامی اپراتورها(همراه اول، ایرانسل و رایتل) جهت ایجاد سایت های BTS به فاوای شهرداری ها مراجعه و مجوزهای مربوطه را اخذ کنند و قرار بر این شد تا به صورت بخشنامه ای جداگانه به تمامی آنها ابلاغ شود. 

اسدپور یادآور شد: همچنین موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت قیمت گذاری واگذاری استفاده از فیبرنوری بود چرا که اخیرا سازمان مقررات رادیویی بدون اخذ نظر شهرداری ها قیمت هایی را مصوب و ابلاغ کرده بود که به نفع شهرداری ها نبود و با تعامل دوسویه در کارگروه ایجاد شده و با نظر شهرداری ها و هماهنگی با این مجموعه، سازمان تنظیم مقررات رادیویی باید تعرفه ها را مصوب و اجرایی کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه گفت: از دیگر موضوعات مصوب این جلسه این بود که شهرداری ها می توانند از طریق سازمان فناوری اطلاعات ایران به سرویس های دولت الکترونیک متصل شوند و مصوب شد در اختیار شهرداری ها NIX  و  GSB دولتی قرار گیرد.

اسدپور ادامه داد: هم اکنون شهرداری ارومیه با اتصال به سامانه احراز هویت در قالب سرویس های دولت الکترونیک و در راستای گسترش خدمات غیرحضوری و رفاه مردم ،دیگر نیازی به اخذ مدارک هویتی و کپی مدارک ندارد تا هم از اتلاف زمان و هم از خطاهای انسانی پیشگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع افزود: با ایجاد شرایط فوق، دیگر نیازی به ارائه مدارک هویتی نیست و امید می رود شهرداری ها بعد از این بسترها به سایر سرویس های دولت الکترونیک نیز دسترسی پیدا کنند که تحول بزرگی در ارایه خدمات غیر حضوری بین دستگاهی در کشور، در سطح شهرداری ها خواهد شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه تصریح کرد: در کنار این موضوعات، در خصوص اطلاعات مکانی شهرها، اشتراک اطلاعات و تبادل تجربیات شد و اقدامات شهرهای مختلف در زمینه دیتا و اطلاعات مکانی تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه نیز گزارش اقدامات خود را در این خصوص ارائه کرد، افزود: در تلاش هستیم از تجربیات سایر شهرها بهره مند شویم تا دیتای به روز داشته و شاهد یکپارچگی دیتا و اشتراک اطلاعاتی بین شرکت های خدمات رسان و مجموعه شهرداری باشیم.

شایان ذکر است، کمیسیون فناوری اطلاعات کلانشهرهای کشور جز فعالترین کمیسیون های چندگانه دبیرخانه کلانشهرها است و طی جلساتی که با موضوعات مختلف با مسئولین بلندپایه در حوزه های مرتبط با فناوری اطلاعات برگزار می کند در سطح کشور گامهای بزرگی در جهت حرکت به سمت فناوری اطلاعات برداشته و مهمترین هدف نیز ارائه سرویس هایی در شان مردم است.

تعداد نمایش ها (1286)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان