آخرین اخبار

بررسي تكنولوژي بيومتريك

بررسي تكنولوژي بيومتريك

نویسنده: پشتیبانی/پنجشنبه, 11 تیر,1394/دسته ها: اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
2/0

امروزه به علت اهمیت روز افزون اطلاعات و تمایل افراد به امنیت بیشتر اطلاعات مخصوصا در Internet، ابزارهای قدیمی مانند استفاده از Password به تنهایی جوابگو و قابل اعتماد نمی باشد، خصوصا با ایجاد تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی مسئله امنیت نه تنها برای شرکتها وبانکها بلکه برای عموم افراد مهم شده است.بنابرین متخصصین به دنبال راه هایی مطمئن تر می گردند یکی از موفق ترین راه های یافته شده استفاده از علم Biometricاست . يك سيستم بيو متريک اساساً يك سيستم تشخيص الگو است كه يك شخص را بر اساس بردار ويژگي هاي خاص فيزيولوژيك خاص يا رفتاري كه دارد باز شناسي مي كند. بردار ويژگي ها پس از استخراج  معمولا در پايگاه داده ذخيره مي گردد اولين قدم در راه استفاده از سامانه بيومتريكي ثبت اطلاعات بيومتريكي فرد در بانك داده است. يك سيستم بيومتري بر اساس ويژگي هاي فيزيولوژيك اصولا داراي ضريب اطمينان بالايي است .سيستم هاي بيو متري مي توانند در دو مد تاييد و شناسايي كار كنند. در حالي كه شناسايي شامل مقايسه اطلاعات كسب شده در قالب خاصي با تمام كاربران در پايگاه داده است ، تاييد فقط شامل مقايسه با يك قالب خاصي كه ادعا شده است را مي شود. بنابراين لازم است كه به اين دو مسئله به صورت جدا پرداخته شود

واژه «بيومتريك» به طيف گسترده اي از فناوري هايي اطلاق مي شود كه هويت افراد را به كمك اندازه گيري و تحليل خصوصيات انساني شناسايي مي كنند.  در يك تعريف عام تر، بيومتريك را علم و فناوري اندازه گيري و تحليل آماري داده هاي بيولوژيكي معرفي كرده اند اما تعريف دقيق تر و فني تر آن كه امروزه رايج شده به قرار زير است: هر خصوصيت فيزيولوژيكي يا ويژگي رفتاري منحصر به فرد و متمايز كننده، مقاوم و قابل سنجش كه بتواند براي تعيين يا تأييد خودكار هويت افراد به كار رود، بيومتريك نام دارد.

سيستم هاي بيومتريك داده هايي از كاربر را ذخيره و هر بار كه لازم شد براي تعيين هويت و تصديق اصالت فرد اين داده ها را مقايسه مي كنند. سال ها پيش كشور فرانسه سيستمي را ابداع كرد به نام سيستم برتيلون (Bertilon) كه براي تعيين هويت از تحليل اثر انگشت استفاده مي كرد. امروزه، تكنولوژي هاي بيومتريك مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد و هر كدام مبتني بر يك خصوصيت فيزيولوژيكي يا رفتاري افرادند.

تعداد نمایش ها (5635)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان