آخرین اخبار

تامین بخشی از درآمدهای پایدار شهری با پرداخت عوارض محلی

تامین بخشی از درآمدهای پایدار شهری با پرداخت عوارض محلی

عوارض، مبلغی است که شهروندان به شهرداری پرداخت می کنند و شهرداری در ازای آن، خدمات عمومی را به شهروندان ارائه می کند.

نویسنده: روابط عمومی/شنبه, 19 فروردین,1396/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

عوارض، مبلغی است که شهروندان به شهرداری پرداخت می کنند و شهرداری در ازای آن، خدمات عمومی را به شهروندان ارائه می کند.

روابط عمومی شهرداری ارومیه؛ تقابل رابطه بین یک نهاد دولتی یا خصوصی و مراجعین به آن، همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی شکل می گیرد و برآیند مثبت این ارتباط، زمانی در بهترین حالت ممکن خواهدبود که هر یک از دو طرف، به مسوولیت ها و وظایف خود آگاهی داشته باشند.

بخش اعظم آگاهی مراجعین هم، مربوط می شود به مطالبات مراجعین از یک نهاد یا سازمان و این که شهروندی با رجوع به یک اداره یا سازمان، چه درخواستی را و چگونه باید مطرح کند.

شهرداری، به عنوان یک نهاد خدماتی، عمرانی و فرهنگی، بیشترین ارتباط دوسویه را با شهروندان دارد و روزانه حدود 3هزارشهروند، به مناطق، سازمان ها و دیگر واحدهای وابسته به این نهاد مراجعه و تقاضای انجام امور مربوط به شهرسازی یا پرداخت عوارض مختلف را دارند.

موضوع عوارض، انواع و نحوه پرداخت آن، از جمله مهم ترین موضوعاتی است که شهروندان را به شهرداری ها می کشاند و گاهی نیزبه دلایل مختلف، این مراجعات، سریال وار ادامه پیدا می کند، در حالی که شاید اطلاع شهروندان از جزییات و شرایط مراجعه و طرح درخواست، در کاهش تعداد و زمان مراجعه بسیار مفید باشد. بنابراین و با هدف ارتقای سطح اطلاعات شهروندان، بحث عوارض و بندهای مرتبط با آن، به تشریح اما با زبانی ساده، بیان می شود.

تعریف این عبارت، مشخص می کند عوارض، مبلغی است که شهروندان به شهرداری پرداخت می کنند و شهرداری در ازای آن، خدمات عمومی را به شهروندان ارائه می کند.

عوارض هم به نوبه خود، اقسامی دارد که مهم ترین آن ها، عوارض ملی و محلی است.

به اعتبار مرجع تصویب:

1-عوارض ملی:

عوارضی که نهاد صلاحیت دار ملی یا کشوری(مجلس شورای اسلامی) آن را وضع می کند.مانند عوارض نوسازی در قانون نوسازی و عمران شهری؛ یا عوارض مندرج در قانون ارزش افزوده.عوارض تصویبی و تنفیذی که در گذشته برقرار می شد نیز از این دسته اند.

2-عوارض محلی:

عوارضی که توسط مرجع صلاحیت دار محلی(شورای شهر و شورای بخش) تصویب می شود.

باتوجه به تعاریف فوق، طبیعی است که هرچه میزان مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض بالا باشد، سیرتوسعه و آبادانی شهر نیز، صعودی خواهد بود.

*تعرفه عوارض محلی به عنوان موضوعی که شهروندان و شهرداری را مستقیما به ارتباط فرامی خواند، نکته قابل درنگی است که باید جزییات و مراحل آن بیان شود؛ چراکه عوارض در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری و خدماتی، واحدهای صنعتی، واحدهای فرهنگی و آموزشی و بهداشتی، واحدهای اداری و اماکن مذهبی، متفاوت از هم هستند.

تعداد نمایش ها (2002)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان