آخرین اخبار

مهمترین بحث در شهر هوشمند مباحث اقتصادی است/ ایجاد شهر هوشمند نیازمند ساختار و چهارچوبی مشخص/ متاورس، کل جهان را دگرگون خواهد کرد/ وابستگی به سایر کشورها در صورت عدم برنامه ریزی در حوزه فناوری

مهمترین بحث در شهر هوشمند مباحث اقتصادی است/ ایجاد شهر هوشمند نیازمند ساختار و چهارچوبی مشخص/ متاورس، کل جهان را دگرگون خواهد کرد/ وابستگی به سایر کشورها در صورت عدم برنامه ریزی در حوزه فناوری

پدر علم فناوری اطلاعات ایران:

نویسنده: reza shokri/جمعه, 24 دی,1400/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، اولین رویداد استارتاپی شهر هوشمند ارومیه و آذربایجان غربی روز سه شنبه 22 دی ماه به صورت یک روزه در صبح و بعداز ظهر و به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه و شتابدهنده آرکاپ برگزار شد.
در این مراسم پدر علم فناوری اطلاعات ایران به عنوان سخنران ویژه این رویداد، از طریق ویدیوکنفرانس به سخنرانی پرداخت.
پروفسور علی اکبر جلالی طی سخنانی بر اهمیت مقوله شهر هوشمند تأکید کرد و گفت:  برای الکترونیکی کردن تمامی شهرهای کشور اقداماتی در گذشته آغاز کردیم و تمامی اطلاعات شهرها جمع آوری شد که اگر تداوم داشت و حمایت می شد الان بسیاری از مشکلات فعلی در این راستا وجود نداشت.
وی افزود: با پیگیری کردن الکترونیکی شهرها تمامی هزینه های موجود در شهر اعم از خدمات و مالیات کنترل می شود
پدر علم فناوری اطلاعات ایران با انتقاد از روند مدیریتی در سطح کشور اظهار کرد: در کشور ما هر پروژه ای که بودجه داشته ناموفق بوده و هر پروزه ای که بر مبنای علم و دانش بوده موفق عمل کرده است.
جلالی پیشرفت کشور در حوزه الکترونیکی را غیرقابل قبول عنوان کرد و ادامه داد: طی 20 سال گذشته نسبت به امروز و شرایط جهانی موجود، وضعیت بهتری داشتیم که باید آسیب شناسی انجام گیرد.
وی تصریح کرد: شهر هوشمند و عناصر آن دارای یک سری نرم افزار و سخت افزار هستند که تعدادی از انسان ها باید از آن استفاده کنند.
جلالی یادآور شد: شهر هوشمند همان شهر معمولی است که تمامی امور آن از طریق گوشی همراه قابل استفاده است و مهمترین بحث در شهر هوشمند مباحث اقتصادی است.
وی با بیان اینکه نمی توان متصور شد که دیگر به زندگی سنتی قبلی برگردیم و از این رو باید به سمت استفاده فناوری های نوین پیش رفت، عنوان کرد: بر اساس گسترش توسعه فناوری ها ، جهان به سرعت به سمت شهر هوشمند حرکت می کند.
جلالی گفت: شهر هوشمند جایی است که در آن داده تولید، توزیع و استفاده می شود
وی تصریح کرد: سرعت رشد فناوری های جدید بسیار بالا است و موجب تحولات بسیاری می شود و بزرگترین چالش در جهان بی اطلاعی از مقیاس تغییر فناوری اطلاعات و پیشرفت در این حوزه است. 
جلالی با بیان اینکه فناوری های نوین در زندگی تأثیرگذار و در آینده سودآور خواهد شد، افزود: طی 20 سال آینده تحولی که در دنیا اتفاق می افتد به اندازه 300سال گذشته است و اگر با روند فعلی به پیش برویم قطعاً نابودی خودمان را در پی دارد و باید شرایط جدید را بپذیریم.
وی تأکید کرد: مجبور به همراهی با پیشرفت فناوری ها و آمادگی حضور در چنین جهانی باید بود و آن را در برنامه قرار داد.
پدر علم فناوری اطلاعات ایران اظهار کرد: شناخت فناوری های روز یکی از مهمترین مقوله ها است و باید شهروندان عادی نیز با مفاهیم شهر هوشمند آشنا شده و تجربه کنند چرا که مجبور به استفاده از شهر هوشمند هستند و نسل جدید جمعیتی نیز به این سمت حرکت می کند.
وی تصریح کرد: خطرناکترین مشکل انسان با آینده فناوری ها عدم شناخت و عدم استفاده صحیح و به موقع و تأخیر در حرکت به سمت آن است و در این راستا اگر در موضوع شهر هوشمند ورود نکنیم و خودمان لیدر نباشیم تبدیل به جزئی از یک سیستم خواهیم بود که دنباله روی سیاست های حوزه فناوری سایر کشورها می شویم و وابستگی را در پی خواهد داشت. 
جلالی یادآور شد: فناوری های نوین ماشینهایی می سازند که بسیاری از کارها را بهتر از انسان انجام می دهند اما مولفه های انسانی را شامل نمی شود و یکی از مهمترین موضوعات این است که ندانیم و درک نکنیم که خلاقیت انسان قابل جایگزینی با هوشمندسازی نیست.
وی با بیان اینکه فناوری را برای حل مشکلات موجود ایجاد کرده ایم، ادامه داد: ذهن انسان ها نسبت به فناوری عقب است و باید بدانیم فناوری در هیچ جایی متوقف نمی شود و چه بخواهیم چه نخواهیم در حال تغییر هستیم و بیشترین تغییرات در زندگی بشر مربوط به تکنولوژی است و این یک سیر تاریخی از هزاران سال پیش است.
جلالی عنوان کرد: امروزه شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای مجازی در حال توسعه هستند و بند تسبیح همه شهر هوشمند است.
وی با اشاره به توسعه تکنولوژی و ظهور خودروهای خودران و حمل و نقل هوشمند، اظهار کرد: شهرها، خیابان ها و خودروها در حال مکانیزه شدن هستند اما ما هنوز زیرساخت های لازم را نتوانسته ایم در این خصوص ایجاد کنیم.
جلالی گفت: 75 درصد خودروهای آینده نرم افزار خواهد بود و نیازی به راننده و آموزش رانندگی وجود نخواهد داشت.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران آموزش در راستای مباحث شهر هوشمند را یکی از مهمترین موضوعات در حوزه شهروندان عنوان کرد و ادامه داد: باید برای ایجاد شهر هوشمند آموزش شهروندان الکترونیک در دستور کار قرار گیرد.
جلالی افزود: خانواده های هوشمند نیازمند شهری هوشمند هستند و باید در این راستا حرکت کرد و نقش استارتاپ ها با کار بر روی داده ها بسیار مهم  است.
وی با تأکید بر اهمیت داده ها اظهار کرد: در داخل کشور تولید محتوا و تولید داده بسیار ضعیفی داریم و از داده های جهانی نیز نمی توانیم استفاده کنیم  در حالی که مهمترین ارزش در یک شهر هوشمند تولید، توزیع و استفاده از داده ها است و داده نیز زمانی منجر به رفاه شهروندان و خدمات مناسب می شود که در زمان مناسب در دسترس باشد.
به گفته جلالی حفاظت از داده ها و اقتصاد داده امروزه در مقوله شهر هوشمند بسیار مورد توجه قرار گرفته است و عدم  شناخت از داده ها یکی از معضلات موجود در مسیر رسیدن به شهر هوشمند است.
وی با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان ایرانی تصریح کرد: شهر هوشمند و فناوری اطلاعات موجب رشد کشاورزی و بازاریابی جهانی می شود و برای این کار جمع آوری داده ضروری است.
جلالی در خصوص موضوع اینترنت اشیا نیز مواردی را اشاره و بیان کرد: اینترنت اشیا بستر هوشمندی برای شهرهای الکترونیکی بوده و ده ها زیرمجموعه در این خصوص شکل گرفته است که استارتاپ ها باید در این حوزه نیز توجه ویژه داشته اند. 
پدر علم فناوری اطلاعات ایران گفت: برای ایجاد شهر هوشمند نیازمند ساختار و چهارچوبی هستیم که تمامی اجزا آن به وظیفه خود عمل کرده و در عین حال با سایر اجزا نیز هماهنگ باشند.
جلالی یکی از نتایج ایجاد شهر هوشمند تغییر و تحول بنیادی در نظام آموزشی عنوان کرد و ادامه داد: نظام آموزشی جهان از آموزش حضوری به سمت آموزش های الکترونیکی و دیجیتالی حرکت کرده و با عبور از این آموزش نیز به سمت آموزش هوشمند در حرکت است و آموزش یک معلم با یک مبحث مشترک برای تعدادی از دانش آموزان دیگر پذیرفته نیست و برای هرکدام آموزش های جداگانه ای درنظر گرفته می شود چون استعدادها و علاقمندی ها متفاوت است.
وی در این راستا تصریح کرد: مقوله هر دانش اموز یک کلاس در شهر هوشمند مورد توجه قرار دارد و پیشرفت در جهت رسیدن به این شرایط به شدت ادامه دارد.
جلالی با بیان اینکه زیرساخت ها برای ایجاد شهر هوشمند در ارومیه وجود دارد، یادآور شد: با پیشرفت تکنولوژی استفاده آسان از فناوری های روز را شاهد هستیم که حتی افراد بی سواد نیز نسبت به گذشته در آسایش خواهند بود.
وی تأکید کرد: در جهان شهر هوشمند به سمت و سوی متاورس حرکت می کند و دنیای ما در آن از سمت و سوی یک بعدی به سمت سه بعدی در حال حرکت است.
جلالی با اشاره به اینکه امروز در عصر مجازی قرار داریم، گفت: انسان سه مرحله "کشاورزی"، "ابزارآلات و ماشین آلات" و "اطلاعات" را تا کنون دیده است  و موج بعدی مرحله تغییر و عصر مجازی خواهد بود چرا که با سرعت هرچه تمام فناوری در حال رشد است و باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت متاورس تصریح کرد: متاورس نیاز به انتقال حجم بزرگی از اطلاعات و دیتا دارد و آینده شهرهای هوشمند با توجه به متاورس، کل جهان را دگرگون خواهد کرد.
پدر علم فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: امروز در جهان مشاغل جدیدی ایجاد شده که اگر آشنا به فناورری های روز نباشیم امکان اشتغال نخواهد بود.

تعداد نمایش ها (591)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان