آخرین اخبار

نبود مدیریت واحد شهری از چالش های اساسی تحقق شهر هوشمند است

نبود مدیریت واحد شهری از چالش های اساسی تحقق شهر هوشمند است

نویسنده: روابط عمومی/شنبه, 13 مهر,1398/دسته ها: اخبار, اخبار IT

رتبه بندی این مطلب:
5/0

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری ارومیه؛ احمد فیضی در پاسخ به این سوال که برای حرکت به سمت شهر هوشمند نیازمند چه ساز و کاری هستیم؟ اظهار کرد: در این رابطه باید دانست که چرا موضوع شهرهای هوشمند در جهان مطرح شده و به این سرعت رشد کرده اند و با رشد روزافزون جوامع بشری و فناوری‌های پیشرفته و پیامدهای منفی و محیط زیستی اجتماعی ناشی از رویکردهای یک جانبه در توسعه شهرها، مفهوم توسعه پایدار در شهرها با یک نگاه یکپارچه و همه جانبه به شهرها در همه ابعاد اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، محیط زیست و عدالت مطرح شده و ضمن تامین زندگی مطلوب و با کیفیت برای شهروندان هیچ مخاطره ایی را برای آینده بشری ایجاد نکرده است.

فیضی ادامه داد: در این میان، وجود فناوری های مختلف به خصوص فناوری اطلاعات راهگشای خوبی بوده تا به چنین اکوسیستمی دست پیدا کنیم و با هوشمندسازی پیرامون خود بتوانیم نظارت دقیق بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است داشته و در نهایت با مدیریت بهینه شهرها به توسعه پایدار برسیم.

وی با اشاره به اینکه شهرهای هوشمند اساسا انسان محور بوده و شهروند در آن نقش اساسی دارد افزود: نخستین ساز و کاری که در شهرهای هوشمند کشور باید فراهم شود و مسئولان شهری به آن توجه کنند، نهادینه کردن تفکر انسان محوری در مدیریت شهرها به ویژه کلان شهرها است.

فیضی در ادامه گفت: با توجه به نبود مدیریت واحد شهری به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های تحقق شهر هوشمند در ایران و از سویی نبود متولی و فرماندهی واحد در مدیریت شهرهای هوشمند در کشور، متاسفانه توفیق چندانی در مدیریت شهری برای حرکت به سمت شهر هوشمند حاصل نشده است.

وی افزود: هر چند دولت در ایجاد زیر ساخت های کشور برای تحقق دولت الکترونیک کارهایی انجام داده و بخش خصوصی نیز از این بستر برای ارایه سرویس های الکترونیکی هوشمند مانند تاکسی های الکترونیکی قدم برداشته است اما تحقق شهر هوشمند باید بر اساس استانداردها و مولفه های شهر هوشمند مانند حاکمیت، انرژی، حمل و نقل، شهروند هوشمند و نیز سلامت و مراقبت های بهداشتی هوشمند و موارد دیگر به صورت یکپارچه و براساس یک نقشه راه مشخص انجام گیرد.

رییس سازمان فن اوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز اظهار کرد: امیدواریم این هماهنگی بین مسئولان شهری و کشوری در جهت تعامل و همکاری بیشتر برای تحقق یک شهر خلاق و نوآور به وجود آمده تا قدمهای اساسی برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز برخی وظایف ذاتی برای تحقق شهرداری الکترونیکی و هوشمند جهت ارایه خدمات بهتر و غیر حضوری به شهروندان را دارد گفت: این سازمان در این راستا با ایجاد زیر ساخت های لازم توانسته یک بستر امن ارتباطی را بین تمامی مجموعه شهرداری به وجود آورد که شامل بیش از 100 کیلومتر ارتباطات فیبر نوری و 120 لینک رادیویی با سه دکل ارتباطی به عنوان پشتیبان شبکه فیبر نوری است.

فیضی اظهار کرد: در شهرداری تبریز در حوزه محتوی در دو جهت حرکت کرده که یکی سرویس ها و سامانه های درون شهرداری و دیگری سرویس های و سامانه های تعاملی شهروندی است.

وی در ادامه گفت: با توسعه و گسترش سرویس های الکترونیکی در قالب خدمات شهری و ارایه مستقیم این خدمات به شهروندان می توان درآمدهای پایدار را در این راستا برای شهرداری متصور شد به شرطی که شهرداری بتواند سرمایه گذاری تاثیر گذاری در این حوزه کند و تمامی خدمات خود را بر روی بستر الکترونیکی و هوشمند به شهروندان ارایه دهد.

رییس سازمان فن اوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز بیان کرد: بی شک با این اتفاق سبد هزینه های شهروندان به شدت کاهش می یابد و همچنین هزینه های دولت و شهرداری نیز در این راستا در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و درمان ،آموزش و پرورش، حمل و نقل و بخشهای دیگر کاهش خواهد یافت و مردم نیز حاضر هستند هرینه خدمات الکترونیکی را بپردازند و این سود سرشاری را برای شهرداری خواهد داشت و شهرداری می تواند توسعه پایدار شهرها را سرعت بخشد.

وی گفت: در این خصوص سازمان فناوری سامانه هایی را طراحی کرده که به زودی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت و این سامانه های تعاملی می تواند درآمد پایدار برای شهرداری و خدمات بهتر و دوسویه را برای شهروندان فراهم کنند.

تعداد نمایش ها (1383)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان