به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، یاسر اسدپور با اشاره سیاست ها و هدفگذاری شهرداری ارومیه در راستای الکترونیکی کردن امور و ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان اظهار کرد: در راستای انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شهرداری ارومیه با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان غربی و کانون سردفتران و دفتریاران استان جلسات آموزشی دفاتر اسناد رسمی جهت الکترونیکی کردن فرآیند استعلامات املاک آپارتمانی (بانک و نقل و انتقال) برگزار شد.
وی ادامه داد: این امر در رابطه با اجرای مصوبات ستاد استانی کرونا در خصوص ارائه خدمات غیر حضوری به شهروندان و جلوگیری از مراجعات حضوری انجام گرفت و طی آن تعداد 76 دفترخانه در سطح شهر ارومیه به همراه دفاتر اسناد رسمی چهار شهر سرو، سیلوانا، قوشچی و نوشین به تعداد 7 دفترخانه طی دو ماه تحت آموزش قرار گرفتند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه گفت: جلسات آموزشی تخصصی برگزار شده برای استفاده از سامانه شهروندسپاری در خصوص ثبت و ارسال الکترونیکی استعلامات نقل و انتقال ترتیب یافته و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیان نحوه استفاده و تشریح جزئیات فنی و امکانات سامانه شهروندسپاری پرداخته و به سوالات و ابهامات پاسخگو شدند.
اسدپور عنوان کرد: با فراهم کردن زیرساخت ها و همچنین اقدامات آموزشی صورت گرفته از سوی سازمان شاهد آن هستیم که این موارد نتیجه خوبی داشته و منجر به کاهش چشمگیر مراجعات حضوری به مناطق یک و پنج شهرداری شده است.
اسدپور به ضرورت شهروند سپاری و برون سپاری امور در مناطق شهرداری اشاره و تصریح کرد: با توجه به راه اندازی کامل سامانه شهروند سپاری و همزمان با آموزش دفاتر اسناد رسمی، آموزش های لازم به شهروندان در محل مناطق یک و پنج شهرداری و نیز آموزش دفاتر پیشخوان در محدوده شهرداری منطقه پنج جهت بهره برداری از سامانه شهروند سپاری انجام شده است.
وی افزود: در فاز اول در حوزه استعلامات بانک، نقل و انتقال و ادارات در شهرداری منطقه پنج و یک، هم شهروندسپاری و هم برون سپاری انجام گرفته و از این پس تمامی امور در مناطق مذکور به صورت تماماً الکترونیکی انجام می شود.
اسدپور ابراز امیدواری کرد : در تلاشیم بتوانیم طی سه ماهه اول سال 1400 و با حمایت شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه در تمامی مناطق پنج گانه سامانه شهروندسپاری را به صورت کامل راه اندازی کنیم و سال آینده بخش زیادی از فرایند صدور پروانه و مجوز ساخت را هم غیر حضوری شود.
وی ادامه داد: صدور مجوزها و ایجاد ارتباطات الکترونیکی با اداره کل ثبت اسناد، نظام مهندسی ساختمان ، راه و شهرسازی و شرکت های خدمات رسان در راستای اشتراک دیتا و راه اندازی معماری تعامل پذیر بین دستگاهی از جمله دیگر اهداف سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات درحوزه مناطق پنج گانه در سال آینده است.
به گفته اسدپور کاهش مراجعات شهروندان به مناطق شهرداری، ارائه بهینه خدمات بصورت غیرحضوری، حذف کاغذ و بروکراسی اداری، شفاف سازی در امور، ایجاد معماری تعامل پذیر بین سازمانی و برقراری ارتباط سیستمی هوشمند از جمله مزایای مهم استقرار سامانه شهروندسپاری در مناطق شهرداری و الکترونیکی شدن امور است.
وی همچنین تصریح کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با رئیس انجمن دفاتر پیشخوان دولت جلسه ای در سالن اداره پست ارومیه برگزار و آموزش های لازم درخصوص استعلام و پرداخت عوارض نوسازی و همچنین ارسال برخی استعلامات شهروندان از طریق سامانه شهروندسپاری به نمایندگان دفاتر پیشخوان سطح شهر ارومیه ارائه شد.
اسدپور اشاره ای نیز به برنامه های آینده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه داشت و اظهار کرد: اقدامات سال آینده در حوزه برون سپاری و شهروندسپاری شامل راه اندازی و توسعه فرآیند الکترونیکی شدن استعلامات املاک آپارتمانی در مناطق دو، سه و چهار، استمرار آموزش های شهروندی در خصوص استفاده از سامانه شهروند سپاری در تمامی مناطق شهرداری و آموزش تمامی دفاتر پیشخوان در سطح شهر ارومیه است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه در این رابطه خاطرنشان کرد: الکترونیکی کردن فرآیند استعلامات تمامی املاک سطح شهر با کاربری های مختلف و امکان بررسی و محاسبه از سوی شهروندان در مورد تعرفه و هزینه های صدور پروانه، تراکم، عوارض و صدور مجوزها با استفاده از پروفایل شهروندی از جمله دیگر اهداف این سازمان در سال آینده خواهد بود.