اخبار کوتاه | تیر

خواستار برقراری عدالت سرمایه گذاری از سوی دولت  هستیم/ عدم جود مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات مهم کشور/ شهرداری ها در توسعه فیبرنوری به دنبال انحصار نیستند/ ضرورت بهره مندی شهرداری ها از درآمدزایی

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور:

خواستار برقراری عدالت سرمایه گذاری از سوی دولت هستیم/ عدم جود مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات مهم کشور/ شهرداری ها در توسعه فیبرنوری به دنبال انحصار نیستند/ ضرورت بهره مندی شهرداری ها از درآمدزایی

نویسنده: reza shokri/جمعه, 10 تیر,1401/دسته ها: اخبار, تیر

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، یاسر اسدپور در نشست تخصصی هم افزایی و تعامل با مشاور عالی وزارت ICT و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه شبکه فیبر نوری کلانشهرهای ایران که با حضور اعضا کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع کلانشهرهای کشور برگزار شد، با انتقاد از مسائلی که حول محور صدور مجوز حفاری ها توسط اپراتورها برای توسعه شبکه فیبرنوری که اخیراًٌ مطرح شده است، اظهار کرد: شهرداری ها چرا باید اجازه بدهند هر اپراتوری در همان خیابانی که آنها داکت و فیبر دارند، مجدداً مجوز برای همان تاسیسات را بگیرند؟

وی در این ویدیوکنفرانس که مهدی روحانی نژاد مشاور عالی رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور نیز در آن حضور یافته بود، افزود: ما صحبت از شهر هوشمند و هماهنگی بین دستگاهها و از طرفی صحبت از مدیریت یکپارچه شهری نیز می کنیم و از سویی دیگر مطرح می شود که شهرداری ملزم است هر اپراتوری مجوز حفاری درخواست کرد، موافقت کند و این اپراتورها هر زمان خواستند اقدام به حفاری معابر عمومی کنند و فیبر بگذارند، در حالی که این رویه منطقی نیست.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: اگر مدیریت یکپارچه شهری داشتیم ، شرکت های خدمات رسان همه تحت ذیل شهرداری فعالیت می کردند و بسیاری از مشکلات حل می شد.

اسدپور ادامه داد: الزام شهرداری ها به اعطا مجوز برای حفاری صحیح نبوده و موازی کاری در این راستا قابل قبول نیست چون مردم نیز در اذیت خواهند بود چرا که هدف نهایی شهر هوشمند  رفاه و راحتی مردم است.

وی تأکید کرد: باید در این موضوع تجدید نظر بشود چرا که شهرداری ها به دنبال انحصار نیستند و به علت برخی مسائل، اپراتورها در حال دامن زدن به بعضی موضوعات برای رسیدن به خواسته های خود هستند.

اسدپور با یادآوری مصوبه شورای شهر ارومیه در این خصوص عنوان کرد: در ارومیه  شورای شهر مصوب کرده، مسیرهایی که دارای فیبرنوری هستند به هیچ عنوان مجوز حفاری داده نشود  اما هم اکنون اپراتورها و شهرداری در تعامل کامل با یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور به عنوان یک مجموعه حاکمیتی باید نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشد و به مدیریت یکپارچه شهری کمک کند، تصریح کرد: عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری یکی از مشکلات مهم کشور است و اگر شهرداری ها برای این موضوع تحت فشار قرار گیرند، بسیاری از مشکلات دیگر نیز به وجود خواهند آمد.

اسدپور با اشاره به اینکه  در این خصوص ذی نفعان پروژه به نوعی باید منتفع شوند و به یک هارمونی واحد برسند، اظهار کرد: در این راستا شهرداری به موضوع به عنوان منبع درآمد نگاه نمی کند ولی طبیعتاً شهرداری وقتی در یک حوزه ای سرمایه گذاری انجام داده  و فیبر اختصاصی اش را با هزینه شهرداری گسترش داده، انتظار درآمدزایی از موضوع را نیز دارند و در چند سال آینده فیبر نوری باید یکی از آیتم های درآمدی پایدار  فاوای شهرداری ها باشد.

وی با انتقاد از برخی رویکردها به مدیریت شهری، افزود:  زمانی بود که در پروژه های مختلف دولت بخشی از هزینه ها را کمک می کرد اما الان شهرداری ها بسیاری از پروژه ها را با منابع خودشان پیش می برند در حالی که منابع درآمدی پایدار خاصی برای شهرداری ها تعریف نشده است حتی در بحث ارزش افزوده نیز شرایطی به  وجود آمده که شهرها به طور عادلانه آن را دریافت نمی کنند.

به گفته اسدپور باید از بستر فیبرنوری هم در راستای درآمدزایی و هم در راستای ارائه خدمات و شهرهوشمند بهره مند شویم و این فرصتی بی بدیل برای مدیریت شهری است.
 
وی با تأکید بر همراهی دولت و شهرداری ها یادآور شد: وقتی همگرایی و هم افزایی اتفاق نیافتد در اجرای قوانین مصوب شده نیز با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.

اسدپور در این راستا ادامه داد: دولت در بحث عدالت محور کردن موضوع چه استراتژی دارد؟ ما به دنبال شهر هوشمند هستیم و در این خصوص بین مناطق کم برخوردار و برخوردار نباید تفاوتی قائل شد و در سطح کشور نیز باید بین تمامی شهرهای کشور اینگونه باشد تا شاهد توسعه متوازن در این حوزه باشیم.

وی در تشریح این موضوع گفت: با توجه به شرایط کشور طبیعتاً سرمایه گذاران به مناطق کم برخوردار رغبتی نخواهند داشت و این یک موضوع اساسی است و خواستار توجه به این موضوع و برقراری عدالت سرمایه گذاری  هستیم و باید به یک چهارچوب اصولی و منطقی با سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور در این راستا برسیم و تمامی جوانب موضوع بررسی شود و نقشه راه موضوع در کمیسیون فناوری اطلاعات کلانشهرها مشخص شود.

اسدپور یادآور شد: انحصار از طرف سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور برای fcp های خاص در شهرها نباید ایجاد شود و این سازمان باید به فضای رقابتی در حوزه سرمایه گذاری فیبر نوری در کلانشهرها کمک کند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم چهارچوب همکاری ها بین خواسته های کلانشهرها و سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور را فراهم کنیم و بر مبنای تصمیم درستی حرکت نشود ممکن است اصلاح این مسیر در آینده برای مدیران بعدی امری بسیار دشوار شود.

تعداد نمایش ها (565)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان