اخبار کوتاه | خرداد

رشد متوازن IT در تمام شهرها و کلانشهرها مورد توجه است/ الزام آور بودن تخصیص دو درصد بودجه شهرداری ها به حوزه پدافند غیرعامل و امنیت سایبری/ مجبور به افزایش امنیت سایبری در شهرداری های کشور هستیم

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرها:

رشد متوازن IT در تمام شهرها و کلانشهرها مورد توجه است/ الزام آور بودن تخصیص دو درصد بودجه شهرداری ها به حوزه پدافند غیرعامل و امنیت سایبری/ مجبور به افزایش امنیت سایبری در شهرداری های کشور هستیم

نویسنده: reza shokri/پنجشنبه, 19 خرداد,1401/دسته ها: اخبار, خرداد

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

📌به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه، یاسر اسدپور در نشست تخصصی کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور که با هدف بررسی مسائل اخیر به وجود برای شهرداری تهران و امنیت اطلاعات تشکیل یافته بود، حضور یافت.

وی در این نشست که با حضور اعضا کمیسیون و به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، افزود: در بحث پدافند غیرعامل مصوبه داریم و ابلاغ هم شده و یکسری از شهرها نیز استفاده کرده اند. بر این اساس حداقل باید دو درصد از بودجه شهرداری ها در حوزه پدافند غیرعامل هزینه شود و یکی از مهمترین حوزه های پدافند غیرعامل مباحث مربوط به امنیت سایبری است.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور  با اشاره به الزام آور بودن تشکیل کمیته امنیت اطلاعات در شهرداری ها تصریح کرد: ریاست این کمیته شهرداران، دبیر مدیرعامل فناوری اطلاعات و اعضا کمیته شامل مدیر حراست، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و معاون مالی و اقتصادی هستند و چنانچه تا کنون در شهری تشکیل نیافته باید هرچه سریعتر در این راستا اقدام شود چرا که بخشنامه ای در این راستا از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شده و الزام آور است و مصوبات این کمیته در آن دستگاه لازم الاجرا است.

وی در خصوص soc( مرکز عملیات امنیت) نیز مواردی را مطرح و ادامه داد: در بحث soc اول باید ببینیم کدام شهرها در چه حدی این موضوع را پیاده سازی کردند و باید شاهد اشتراک اطلاعات بین شهرداری ها و دبیرخانه مجمع کلانشهرها باشیم چرا که راه اندازی مرکز soc مورد نیاز برای همه فاواها است ولی هزینه اجرا نیروی انسانی زیاد بوده و بعضی از سازمانها نمی توانند پیگیر شوند‌ و در این راستا ضروری است تعدادی  از شهرداری ها مرکز socراه اندازی کرده  و به سایرین سرویس دهند.

اسدپور با اشاره به مساله اخیر پیش آمده در حوزه سایبری برای شهرداری تهران و ضرورت تشکیل تیم واکنش اضطراری برای تداوم سرویس دهی شهرداری ها عنوان کرد: این اتفاق در هرکدام از شهرها می تواند درآینده اتفاق بیافتد و باید یک تیمی برای مدیریت بحران در زمان مقتضی ایجاد شود تا مشکلات پیش آمده پیشگیری و در صورت وقوع در سریعترین زمان ممکن مدیریت شود.

وی تأکید کرد: مجبور به افزایش امنیت سایبری  در شهرداری های کشور برای خدمات رسانی  مستمر به شهروندان هستیم و در خصوص جذب نیروی متخصص امنیت اطلاعات با سازمان شهرداری ها و دهیاری ها باید مذاکرات لازم انجام گیرد چرا که در بحث نیروی انسانی در چارت مصوب سازمان فاوا دچار محدودیت هایی هستیم، از طرفی دیگر دریافتی نیروی متخصص حوزه امنیت اطلاعات باید متناسب با تخصص و سختی کار آنها باشد.

اسدپور  اظهار کرد: پروژه مدیریت امنیت اطلاعات باید مورد توجه جدی قرار گرفته و در شهرداری ها این پروژه را با شرکت های مورد تایید افتا اجرایی شود.

وی بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در حوزه امنیت سایبری تأکید کرد و یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که هک سامانه ها و سیستم ها ممکن است تنها از طریق اینترنت اتفاق نیافتد و امکان دارد از داخل شبکه شهرداری با یکسری مشکلات مواجه شویم که باید کنترل و مدیریت شوند.

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: باید اهمیت موضوع در جلسه مجمع شهرداران کلانشهرها توسط کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند تشریح و تدابیر لازم در شهرداری ها در این راستا اندیشیده شود چرا که  حساسیت و دید مثبت شهرداران در این موضوعات بسیار مهم است.

اسدپور تأکید کرد:  وظیفه ما است که در کنار فاواها باشیم و  یکی از اهداف این جلسات رشد متوازن İT  در تمام شهرها و کلانشهرها است.

وی در خصوص نیروی انسانی سازمانهای فاوا یادآور شد: روسای فاواها با شهرداران در خصوص جذب نیروی متخصص و بودجه مکاتبه کرده و از سویی کارمندان نیز باید رضایت از حقوق داشته و تک به تک کارکنان نیز از حراست استعلام بگیرند.

در این ویدیوکنفرانس، مدیران فاوای کلانشهرها از اقدامات خود در خصوص ارتقا امنیت شبکه گزارشی ارائه کردند.

تعداد نمایش ها (598)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

x
تصویر روز
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه می باشد.
دی ان ان